Z podwórka do domu

Co dobrego dzieci mogą wynieść dzięki zabawie na zewnątrz? Wydaje się, że na pierwszym miejscu to zaspokojenie potrzeby wyzwań i podejmowania ryzyka. Poza domem zawsze można spotkać nieznane, a jeżeli dziecko stawi mu czoła, wzmocni tym samym poczucie własnej wartości i zdobędzie cenne doświadczenie na przyszłość.

30425300_1533348310109611_144842285731780507_o

Świat zewnętrzny wspiera zdolności do imaginacji. Nadając przedmiotom własne znaczenie – metalowy słupek może być rakietą a małe wzniesienie jaskinią niedźwiedzia – dziecko karmi swoją wyobraźnię.

30960848_1533344310110011_3890664116348293761_o

Zaoferujmy mu więc materiały, zanim nabiorą swego prawdziwego znaczenia. Pozwólmy mu badać rzeczy, zanim dowie się, czym one są i do czego służą.

30815894_1533351433442632_5871213362910696997_o

Np. dla półtorarocznego dziecka ważna jest koncepcja ruchu – nie toczenie się piłki, ale sam fakt toczenia się – możemy więc rzucać wszystkim, niekoniecznie piłką.

30420465_1533344350110007_8091760752287125634_o

Jak wprowadzić świat zewnętrzny do domu?

30922844_1533344526776656_5168777370101254161_o

Zacznijmy od odpowiedniego oświetlenia – naturalne światło zamiast świetlówki, a więc strefa zabawy jak najbliżej okna. Niemowlęta reagują przede wszystkim na dźwięk, więc zgromadźmy naturalne materiały – kamyki, ziarna kukurydzy, igły sosnowe, łuski szyszek, piasek i ryż (w zamkniętych pojemnikach). Pozwoli to badać maluszkowi właściwości takie jak dźwięk i waga.

30821902_1533350313442744_2629440879106273883_o

Kiedy dziecko sprawdza i manipuluje materiałami naturalnymi, prowadzi to do zainteresowania materiałami z recyklingu. Dzieci mają talent do znajdowania innowacyjnych sposobów ponownego wykorzystania przedmiotów. Wszyscy znamy sytuację, gdy opakowanie zaciekawiło bardzie niż zabawka, a pudełko stało się wszystkim: samochodem, łóżeczkiem dla lalek, domkiem, kryjówką, miejscem do czytania.

30171555_1533347296776379_4468770610216595795_o

30821863_1533342236776885_3979931222798199827_o

Recyklowane pojemniki na żywność doskonale nadają się do wspierania zainteresowania dzieci przenoszeniem. Do matematycznego rozwiązywania problemów mogą służyć mieszadełka do kawy, miarki z tworzywa sztucznego, plastikowe łyżeczki, kartonowe tuby.

30822136_1533350663442709_4897050429405681705_o

Małe dzieci uwielbiają sortowanie. Foremki do muffinów, pojemniki na kostki lodu i kartony na jajka to świetne opcje dla tego typu aktywności. No i oczywiście torebki (niech mama nigdy ich nie wyrzuca!) Pasje kolekcjonerskie może zadowolić zbieranie naturalnych materiałów (kamyki, muszle, liście) – alternatywa do zbieranie figurek z popularnych programów telewizyjnych.

30171347_1533348870109555_3660618263496209307_o

Jeżeli wykonujemy zajęcia plastyczne wspólnie z dzieckiem, nie wyrzucajmy resztek do kosza. Nasz następny projekt to będzie kolaż: kartka, klej i ścinki papieru kolorowego, bibuły, kolorowych gazet, papieru ozdobnego, papierków foliowych z cukierków, pojedyncze puzzle itp. – nada się każdy rodzaj papieru.

30848605_1533343430110099_1111809980050948307_o

zdjęcia: Ola Ohirko

Ważny dla dziecka jest udział w „prawdziwej”: odgarnianie śniegu metalową łopatą (tak jak tata), grabienie liści grabiami ogrodowymi (nie plastikowymi do zabawy), malowanie wodą płotu lub mebli ogrodowych pędzlem malarskim. Dzieci generalnie uwielbiają prawdziwe przedmioty, wszystko to, co widzą w świecie dorosłych. Zabawka numer jeden w przedszkolu to stare telefony komórkowe, piloty do telewizora, aparaty fotograficzne.

autor: Jola